PREZENTACIJA REZULTATA PROJEKTA “EDU NET”

U Poljoprivrednoj školi sa domom učenika OPENS je održao prezentaciju rezultata projekta „EDU NET“ koji je realizovao uz podršku Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“ u okviru programskog luka „BUDUĆNOST EVROPE“, Grada Novog Sada i kompanije Fiskal Solušns.

Projekt „EDU NET“ dao je alternativu i predloge kako uključiti mlade u različite društvene procese u lokalnoj zajednici kroz koje mogu da ravnopravno učestvuju i budu aktivni članovi zajednice u kojoj žive. Motiv za rad na ovom projektu leži u činjenici da se kroz njegove aktivnosti uči o učešću, demokratskim principima, odgovornosti i gradi zajednica koja kreira i neguje ove vrednosti.

„Saradnja OPENS-a i Evropske prestonice kulture traje već preko pet godina kada samo zajedno pokrenuli Novosadski volonterski servis, čije su aktivnosti bile i deo „EDU NET“ projekta. Pored toga pokrenuli smo i program „Uključi se, pronađi rešenje-participativno budžetiranje za srednjoškolce“ i Skul eskejp. Spojili smo smo nekoliko partnera u jednom projektu da pokažemo kako je važno kada različiti partneri sarađuju, kada pružamo podršku mladima za njihove ideje, a mi smo samo podrška i na tom putu ih vodimo.“ istakao je Vukašin Grozdanović, izvršni direktor OPENS-a.

„EDU NET“ je projekat je dokazao da je udruživanje recept za uspeh, a posebno kada se priključi i korporativni sektor. „EDU NET“ je prvi projekat OPENS-a koji je podržan od strane korporativnog donatora i čijoj se realizaciji pridružila kompanija Fiskal Solušuns.

„Za našu kompaniju je bilo bitno da kao neko ko radi u Novom Sadu preko 20 godina uradimo dobru stvar za našu zajednicu i da podstknemo mlade ljude da i oni učestvuju.“ kaže Milica Kujundžić iz kompanije Fiskal Solušns.

milica-kujundzic-fiscal-solutions

Važnost ovakvih projekata istakla je i Milica Rašković, koordinatorka sektora za razvoj programa Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“ koja kaže „Važno je da ne zaboravimo značaj igre, ne samo za decu, nego za sve nas. Kroz igre se zabavljamo, ali i učimo, a škole treba da budu mesto u kom želimo da budemo, a ne da iz nje bežimo. Zato je ovaj Skup eskejp (eng. School Escape – bekstvo iz škole), ova učenička kompanija značajna jer nam dokazuje da u školi može da bude zabavno. Važno je razmišljamo o reformi obrazovnog sistema i tome da mladima damo priliku da učestvuju, osmišljvaju i da im pomognemo da budu spremni za rad nakon školovanja.“

milica-raskovic-epk

Prezentacija projekta „EDU NET“ je obuhvatala razgovor o elementima projekta, o avanturama koje su učesnici imali kroz njegovu realizaciju, o tome šta su mladi naučili i koliko im je značio projekat.

Projekat „EDU NET“ se bavio participacijom mladih kroz tri projekte celine:
“Uključi se, pronađi rešenje” – Participativno budžetiranje za srednjoškolce. Ova programska celina omogućila je upoznavanje mladih i aktivno uključivanje u participativni budžet kao mehanizam participativne demokratije koji omogućava građanima, u ovom slučaju – srednjoškolcima, da direktno utiču na donošenje odluke o korišćenju (javnih) budžetskih sredstava. Ciklus je podrazumevao proces kroz koji su svi učesnici naučili da prepoznaju potrebe svoje okoline, probude u sebi aktivistički duh i predlože rešenje, a kroz proces vodili su ih obučeni facilitatori OPENS-a. Na ovaj način u 6 srednjh škola u Novom Sadu (Poljoprivredna, Saobraćajna škola “Pinki”, ŠOSO „Milan Petrović“, Tehnička Škola „Mihajlo Pupin“, Gimnazija „Laza Kostić“ i Mašinska škola) odabrano je 6 pobedničkih ideja koje su predložili učenici, a odluku o pobedniku doneli su takođe učenici kroz proces glasanja. U procesu je učestvovalo 11 učeničkih timova, 58 učenika i učenica, a aktivnu ulogu u donošenju odluke putem glasanja uzelo je 1437 njihovih vršnjaka. Ovaj program uključuje mlade u političke procese i motiviše ih da nauče da budu odgovorni građani.

„Mi mladi želimo da se naš glas čuje i da imamo priliku da pravimo nešto što će nama značiti. Naučili smo da treba da sarađujemo, da budemo odgovorniji i da zajedno dolazimo do rešenja za probleme na koje nailazimo.“ rekao je Radovan Prodanović učenik Saobraćajne škole „Pinki“.

radovan-prodanovic-saobracajna-pinki

 

Novosadski volonterski servis – Osnovna ideja pokretanja servisa je bila da se pruži volonterska podrška obema prestonicama, ali isto tako da se servis okrene prema lokalnoj zajednici u 5 sektora – kultura, mladi, ekologija, zdravlje, sport i vanredne situacije. Do danas NVS je podržao ili samostalno organizovano preko 270 volonterskih aktivnosti, baza volontera i volonterki broji blizu 2000 volontera i volonterki i preko 20000 volonterskih sati. Tokom projekta “EDU NET”, podržane su 54 aktivnosti, ostvareno 2500 volonterskih sati, organizovane 2 obuke za volontere i volonterke i 2 obuke za organizatore volonterskih aktivnosti. Na međunardnom nivou, NVS je učestvovao u radu mreže koordinatora volonterskih aktivnosti pri Evropskim prestonicama kulture i bio domaćin regionalnoj razmeni volontera preko programa Rut Vestern Balkan 6. Kroz ovaj proces nastala je i instalacija posvećena volontiranju – pčelama – izrađena od recikliranog metala. Umetnički porces je vodio Dejan Jankov, skulptor iz Novog Sada.

„Kada si na volontiranju gledaš koliko će ono da traje jer je svaki minut stvarno uživanje. Svi ljudi koji dođu sa osmesima pokažu ti da ni jedan problem nije nerešiv jer je nas toliko mnogo koji smo spremni da pomognemo“, rekao je Marko Mitošević, volonter NVS-a.

novosadski-volonterski-servis-baner

● Skul eskejp je inovativan koncept kroz koji se srednjoškolcima daje prilika da svojom kreativnošću kreiraju održivu, uzbudljivu i relevantnu učeničku kompaniju pod nazivom Skul eskejp. Ceo koncept i temu igre finalno je osmislio i realizovao učenički tim koji čini učeničku kompaniju osnovanu za potrebe ovog projekta, uz podršku mentora i stručnjaka iz oblasti: kreativne industrije, industrije igre i omladinskog preduzetništva. Tema Skul eskejp-a koji je smešten u prostorijama Poljoprivredne škole sa domom učenika u Futogu je preduzetništvo o kom će učesnici igre imati priliku da uče kroz inovativnu praksu.

„Kroz ovaj projekat stekli smo znanja o tome da moramo da radimo u timu u suprotnom naša ideja neće uspeti, naučili smo koliko zapravo nije lako da napravimo biznis plan i da svaki korak moramo da prođemo zajedno. Kroz projekat smo upoznali jedni druge i to nas je motivisalo da možda jednog dana pokrenemo svoje biznise, ali samo ako budemo radili u timu.„ istakla je učenica Poljoprivredne škole Jovana Petrović Radić.

Predstavnik Dostignuća mladih, Darko Radičanin istakao je da mu je veoma drago što je u imao priliku da bude u društvu ljudi koji su „Novi Sad ozbiljno postavili na pijadestal Evrope. Kao organiazcija daćemo sve od sebe da doprinesemo tome da Novi Sad bude što prepoznatljiviji u državi, ali i ćemo nastaviti i da preduzetničke kabinete održavamo u čitavoj Srbiji jer verujemo da svaka škola mora da ima prostor gde će mladi voleti da dođu, da rade onako kako misle da treba, po njihovim standardima, a mi smo tu da te standarde pružimo.“

Prezentaciji rezultata projekta „EDU NET“ prisustvovalo je oko 60 osoba, predstavnika učenika, škola i projektnih partnera, a svi učesnici su imali priliku da posete mini sajam proizvoda učenika Poljoprivredne škole, da posete OPENS info zonu i isprobaju eskejp rum.

school-escape-zena-u-escape-roomu

Fotografije: Vladimir Veličković

Povezani članci:

PREDNOSTI GRUPA PODRŠKE

Često ljudi imaju predrasude kada su u pitanju grupe podrške i način na koje iste funkcionišu, u nastavku ćemo predstaviti određene prednosti kada je u pitanju ovaj vid pružanja podrške. 

Opširnije »

POZIV ZA MAPIRANJE OMLADINSKIH PROSTORA

Projekat “REBOOTING”, koji finansira Evropska Unija, a sprovodi Omladinski savez udruženja OPENS u partnerstvu sa organizacijama Western Balkans Institute (WEBIN), Bečejsko udruženje mladih (BUM), SINHRO Pančevo i Somborski edukativni centar

Opširnije »