Mediji o mentalnom zdravlju – šta nam poručuju?

Nije potrebno trošiti mnogo reči kada govorimo o tome da mediji oblikuju pogled na događaj ili fenomen o kom informišu. O tome nam govore brojna istraživanja, o važnosti medija nam svedoče svi značajni istorijski događaji, a sigurno smo i sami iskusili kako mediji mogu da o istoj situaciju izveštavaju različito, sa različitom porukom. Često stavove prema osetljivim društvenim grupama društvenim pitanjima kreiramo upravo na osnovu informacija koje dobijamo iz medija.

Mentalno zdravlje pojedinca, i mentalno zdravlje u zajednici je tema o kojoj “običan” čovek najviše saznaje iz medija. Ni u ovom slučaju nije potrebno trošiti mnogo reči da bi se opisala trenutna medijska obrada tema koje obuhvata mentalno zdravlje. 

Izveštava se najčešće o ekstremnim slučajevima, senzacionalistički i generalizovano, odgovornost se najčešće traži u pojedincu, a retko u sistemu. Poruka koja dominira je da su osobe sa mentalnim problemima opasne. Sa druge strane mentalno zdravlje se svodi na mit o jačini, prevladavanja svih životnih prepreka i pozitivnom pogledu na svet.

Poruke koje je potrebno da mediji pošalju kroz svoje izveštavanje ka društvu je neophodno zasnivati na temi da je mentalno zdravlje značajno. Potrebno je da teme o mentlanom zdravlju budu deo u “udarnim” terminima, mestima na portalima ili prvim stranicama štampe. 

Ove teme je potrebno da budu tu nezavisno od “nemilih, tragičnih događaja”. Jer se upravo tragični činovi mogu sprečiti pravovremenim informisanjem o svemu što čini mentalno zdravlje, pa i faktorima rizika. Poruka je: Mentalno zdravlje je važno.

Poruke koje je potrebno da mediji pošalju kroz svoje izveštavanje ka pojedincu su:

  • da postoji podrška
  • da nije sam u svom problemu i da postoje rešenja, mehanizmi koja će mu pomoći da se oseća bolje.

 Navedno se može preneti kroz savete stručnjaka na određenu temu, deljenjem lične priče osoba koje su prevazišle krizu (uz poštovanje svih etičkih standarda), dostupnošću informacija o službama koje pružaju psihosocijalne usluge. 

Poruka je: Postoji podrška i pomoć.

Poruke koje je potrebno da mediji pošalju kroz svoje izveštavanje ka sistemu je da prate i kontrolišu na koji način institucije i donosioci odluka organizuju svoje usluge u oblasti mentalnog zdravlja, u kojoj meri one odgovaraju građanima, kako osetljivim grupama, da li je ekonomski opravdano, na koji način se mogu uvesti promene. 

Sistemska briga o mentalnom zdravlju je izuzetno važna i omogućava da napori koji se čine u različitim oblastima i informacije na nivou društva budu iskorišćene za seobuhvatnu zaštitu mentanog zdravlja pojedinca.

Poruka je: Sistem se može unaprediti.

 

Ovogodišnja kampanja “Pripazi na klik. Pripazi na ton.” deo je projekta “OPENS u niskom startu” koji podržava Gradska uprava za sport i omladinu Grada Novog Sada, Kancelarija za mlade. 

Povezani članci:

POZIV ZA MAPIRANJE OMLADINSKIH PROSTORA

Projekat “REBOOTING”, koji finansira Evropska Unija, a sprovodi Omladinski savez udruženja OPENS u partnerstvu sa organizacijama Western Balkans Institute (WEBIN), Bečejsko udruženje mladih (BUM), SINHRO Pančevo i Somborski edukativni centar

Opširnije »