Mediji o mentalnom zdravlju – o čemu želimo da nas edukuju?

Dužnost medija je da prenose informacije – tvrdnja sa kojom bi se složio najveći broj čitaoca. Mnogi navedenu informativnu ulogu medija (često svedenu na pet osnovnih pitanja – ko, šta, gde, kako i zašto) doživljavaju kao jedinu. 

Dok se vrednost medija posmatra u mogućnosti da tu informaciju prenese objektvno. Ipak, važna uloga medija leži u mogućnosti da edukuje javnost o važnim fenomenima i procesima u društvu, da prepozna značaj mehanizama koji se nalaze u pozadini i da upozna javnost sa temom u saradnji sa stručnjacima iz birane oblasti.

Edukativna uloga medija je veoma važna kada govorimo o mentalnom zdravlju. Pre svega jer se mentalno zdravlje u Srbiji podrazumeva i često vidi kroz dve kategorije – zdrav/a i nisi zdrav/a

Osim što je netačno, ovakvo posmatranje mentalnog zdravlja je i loše po naše i društveno blagostanje. Deluje da nismo u mogućnosti da išta uradimo za sebe, sebi bliske ljude i neguje se osećaj društvene bespomoćnosti kada jednom skliznete u kategoriju “nisi zdrav”.

A priroda mentalnog zdravlja je potpuno drugačija i mnogo kompleksnija. SZO ga posmatra kao dimenziju koji opisuje velik broj faktora, na koje utiče društvena klima, uže okruženje, struktura ličnosti, biološki mehanizam. 

Mentalno zdravlje je stanje blagostanja, u kome osoba ostvaruje ili koristi svoje sposobnosti i potencijale, može da se nosi sa stresorima svakodnevnog života, radi produktivno i ostvaruje doprinos društvu.

O čemu bi onda mediji trebali da nas edukuju? Na postavljeno pitanje postoji mnogo tačnih odgovora i zapravo potrebno je da mediji osvetle ovaj pojam sa svih strana i pomognu nam da bolje brinemo o svom zdravlju.

Ali, evo nekoliko naših predloga:

Želeli bismo da mediji pišu o tome zbog čega je mentalno zdravlje važno. 

Da znamo više kako negovati svoje mentalno zdravlje, na koji način zadržati osećaj blagostanja, koristiti svoje sposobnosti i potencijale. Ali i na koji način ugroženo mentalno zdravlje utiče na naš život i čitavo društvo.   

Želeli bismo da mediji pišu o tome koji su faktori rizika po mentalno zdravlje. 

Da znamo šta dovodi do ugroženosti osećaja blagostanja, koji to životni procesi, izazovi i stresori mogu da ostave trag na nas. Koje grupe ljudi su više izloženi problemima mentalnog zdravlja, zbog čega baš oni?

Želeli bismo da mediji pišu kako da pomognemo nekom ko se nosi sa problemima mentalnog zdravlja. 

Da znamo kako najbolje pristupiti prijatelju, partneru, članu porodie koji pati. Želeli bismo da znamo kako da prepoznamo trenutke teškoće, a na koji način da ih podržimo u borbi koju vode.

Želeli bismo da mediji pišu o načinima prevaldavanja problema mentalnog zdravlja. 

Da znamo šta može da nam pomogne kada se susretnemo sa određenim problemom, šta je važno da uradimo, kada i zašto. Želeli bismo da kroz informisanje putem medija povratimo deo kontrole nad sopstvenim životom.

Želeli bismo da mediji pišu o službama, stručnjacima organizacijama koji nam mogu pružiti pomoć. 

Da znamo da nismo sami u trenucima borbe sa problemom mentalnog zdravlja. Potrebno je da mediji edukuju o tome kome možemo da se obratimo i na koji način.

O čemu biste vi želeli da mediji pišu?

 

Ovogodišnja kampanja “Pripazi na klik. Pripazi na ton.” deo je projekta “OPENS u niskom startu” koji podržava Gradska uprava za sport i omladinu Grada Novog Sada, Kancelarija za mlade. 

Povezani članci:

ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА ЈЕДИНИЦЕ ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ, ГРАДСКЕ ОПШТИНЕ И ГРАДОВЕ ЗА ПОДНОШЕЊЕ ПРИЈАВЕ ЗА ПОДРШКУ У ПРОЦЕСУ УСПОСТАВЉАЊА ОМЛАДИНСКИХ ПРОСТОРА

Програм  „Трансформација омладинске политике” Омладинског савеза удружења ОПЕНС фокусира се на заговарање за и успостављање омладинских простора у Србији. Пошавши од чињенице да су улагања у просторе и програме за младе

Opširnije »