NEMAŠ PRAVO NA MOJU IDEJU

Otkad znamo za sebe, borimo se protiv nepravde, počevši od toga da smo zaslužili više čokolade od brata ili sestre do toga da smo mi uvek u pravu. Tokom odrastanja počinjemo da sazrevamo i  formiramo sopstveno mišljenje. Kroz čitavo odrastanje, skupljamo hrpu znanja i iskustva, koje se u našem umu podrazumeva da je naše. Šta se dešava kada nam to naše stečeno znanje, neko pokušava uzeti, pozajmiti ili ukrasti? Kako da se izborimo sa tim? Sa pravne strane, kompletno stvaralaštvo ljudskog uma možemo nazvati intelektualnom svojinom, te ga podeliti na industrijsku svojinu (na primer: patenti, industrijski dizajn, oznake porekla) sa jedne strane, te autorska i srodna prava sa druge strane.

Kako bismo vam približili misao na koji način da se izborimo ZA svoja prava, prisetićemo se slučaja sa pevačicom Arianom Grande, koja je podnela tužbu protiv brenda “Forever 21” u septembru 2019.

Prema rečima njenog advokata, brend je neovlašćeno koristio celokupno njeno ime, ličnost i muziku u svojoj kampanji čime je, služeći se njenim likom i delom, pokušao da stekne finansijsku dobit. U suštini, poenta je da je brend čitavu svoju marketinšku kampanju zasnovao na njenom liku i delu, što vodi ka tome da je iskoristio pevačicu da bi zaradio novac, logično – bez da joj išta plati. Zanimljivo.

Takođe, Grande tvrdi da je čak i model koji je učestvovao u kampanji ličio na nju, te da su joj stavili nakit koji neminovno podseća na njen. Osim toga, advokat pevačice tvrdi da je model čak i bio uslikan u pozi u kojoj je snimljena i sama, te da je izgledala kao ona u spotu “7 rings”. Namera “Forever 21” je kako kaže advokat, bila jasna, a to je da sugeriše javnosti da je Grande podržala “Forever 21” i njegove proizvode.
Kada bismo pitali pravnike, , ovo bi bilo – prisvajanje intelektualne svojine pevačice Grande. Pored svega navedenog, “Forever 21” je na svoje društvene mreže neovlašćeno postavljao fotografije Ariane Grande, koristio njenu muziku i tekst pesama u svojim objavama.

Takođe smo svedoci primera gde je muzičar Josh Stone, podneo tužbu u kojoj tvrdi da su beat, tekst, ritam i narativni kontekst numere “7 rings” suštinski slični elementima njegove pesme “Igot it” iz 2007. godine. Pesma je je do momenta podnošenja tužbe imala 640 miliona pregleda na YouTube-u, te je ostvarila prihode u visini od 10 miliona dolara.

Link do pesme I got it: https://www.youtube.com/watch?v=P1tJ90PcQKE

Ovo nije prvi put da se u javnosti pojavljivala priča o Arianinom kopiranju tuđeg rada. Optuživali su je da je kopirala pesmu “Spend it” od 2Chainza, od Princess Nokia pesmu “Mine” , te od Soulja Boy-a “Pretty Boy Swag”.

Kako bilo, oni još uvek nisu pokazali tendenciju da je zbog toga odvedu pred sud. Ova dva primera zanimljiva su jer će odluka o tome da li je pevačica kopirala pesmu "I got it" neminovno uticati i na ishod njene tužbe protiv Forever21, jer ukoliko se pokaže da ne poseduje prava po osnovu pesme  “7 rings”; nema šta da traži od pomenutog brenda.
Verujemo da svakodnevno prisustvujemo intelektualnoj krađi, u kojoj se Arianin slučaj samo utopio” u moru kopija. Profesori na fakultetima koriste softvere za provere plagijata, razne kompanije svoje proizvode prate kroz rad i provere određenih članova tima, postoje čak i zavodi za intelektualnu svojinu. Moramo da shvatimo da je čitava planeta jedno veliko globalno selo, te da se parolom “snađi se, kopiraj”, nismo usavršili, već snizili kriterijume za budući napredak kako nas, tako i čitavog društva. S toga, budimo pokretači pravde za pravo.

Povezani članci:

ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА ЈЕДИНИЦЕ ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ, ГРАДСКЕ ОПШТИНЕ И ГРАДОВЕ ЗА ПОДНОШЕЊЕ ПРИЈАВЕ ЗА ПОДРШКУ У ПРОЦЕСУ УСПОСТАВЉАЊА ОМЛАДИНСКИХ ПРОСТОРА

Програм  „Трансформација омладинске политике” Омладинског савеза удружења ОПЕНС фокусира се на заговарање за и успостављање омладинских простора у Србији. Пошавши од чињенице да су улагања у просторе и програме за младе

Opširnije »