UMETNOST POBEDE – FIL NAJT

Pretpostavljam da ste čuli za kompaniju Nike. No, da li znate kako je ona nastala?

Kao i sve ostale revolucionarne kompanije, ona je prvobitno zamišljena u glavi jednog vizionara. Fil Najt, koji početkom 1960-tih završava fakultet, ima jednu grandioznu ideju – želi da svoju strast prema trčanju pretvori u biznis i napravi sportske patike. Ova ideja danas zvuči očigledno, ali je u to vreme industrija patika bila krajnje monotona sa tradicionalnim modelima kompanija Adidas i Puma, koje su držale većinu svetskog tržišta u svojim rukama.

Nakon odsluživanja vojnog roka, Najt se upućuje na jednogodišnji put oko sveta, a to je tada bilo izuzetno retko. Prva stanica su mu Havaji, gde jedno vreme radi kao prodavac enciklopedija da bi zaradio novac za ostatak puta. Nakon Havaja, Fil odlazi u jednu firmu u Japanu, koja će mu promeniti život – Onitsuka Co. Tamo se zaljubljuje u sportske patike Tiger i ubeđuje kompaniju da je direktor kompanije Blue Ribbon iz Amerike i da je zainteresovan za plasiranje njihovih patika na tržište, iako ta kompanija nije postojala.

Završetkom Najtove avanture kroz svet započinje njegova karijera – kao direktor novonastale firme Blue Ribbon. U kompaniju uvodi i svog trenera sa fakulteta Boermana, koji je takodje veliki zaluđenik za patike i koji će, kasnije, izumeti mnoge inovacije kod patika za trčanje za vreme svog poslovanja u Blue Ribbon-u. Kompanija je od prvog dana bila u stalnim ekonomskim nemirima što Najt direktno i iskreno beleži u knjizi.

Kroz celo postojanje kompanije vodila se žustra borba sa rokovima i nedostatkom novca, kao i često problematičnom saradnjom sa japancima, od čijih patika je kompanija zavisila. Ovaj problem kulminira kada Onitsuka traži nove posrednike za Američko tržište uporedno sa Najtovim traženjem novih proizvođača u Japanu. Iz ove krize se kompanija čudesno izvlači uz pomoć novonastale japanske banke Nishou koja pozajmljuje kompaniji preko milion dolara i pomaže Najtu u potrazi za japanskim proizvođačima.

Današnje ime kompanija dobija od svog prvog zaposlenog Džefa Džonsona, kojem se ime navodno javilo u snu. Čuveni Nike logo je dizajniran od strane studentkinje grafičkog dizajna Karolin Davidson, koja je za čitav dizajn dobila 35 dolara.

Knjiga prikazuje biznis i proces stvaranja kompanije na realan način, bez ikakvih maski. Povezuje se sa stresnim i teškim poslom, u kome retko ko uspe i za šta nije dovoljan SAMO znanje i trud, već i dosta sreće.

Autor teksta: Marko Mitošević

 

Povezani članci:

ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА ЈЕДИНИЦЕ ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ, ГРАДСКЕ ОПШТИНЕ И ГРАДОВЕ ЗА ПОДНОШЕЊЕ ПРИЈАВЕ ЗА ПОДРШКУ У ПРОЦЕСУ УСПОСТАВЉАЊА ОМЛАДИНСКИХ ПРОСТОРА

Програм  „Трансформација омладинске политике” Омладинског савеза удружења ОПЕНС фокусира се на заговарање за и успостављање омладинских простора у Србији. Пошавши од чињенице да су улагања у просторе и програме за младе

Opširnije »