“PRIPAZI NA TON! PRIPAZI NA KLIK!”

Period iza nas doneo nam je neizvesnost u apsolutno svemu. Da li ćemo ići u školu ili ćemo u školu preko računara ili tv-a? Hoće biti mature ili ništa od toga? Da li upisujem fax ili nemam para za to? Mogu li da ostanem u domu ili se vraćam kući? Hoće li biti vežbi na faxu ili da čekam neke bolje dane da naučim da radim posao za koji se školujem? I kad smo kod posla…koja mi je perspektiva? I šta će biti u naredne dve ključne nedelje?

U svemu tome, sedimo i razmišljamo jesmo li dobro ili nismo? Da li je ok da ne budemo ok? Tražimo odgovore vrlo često onlajn jer nemamo kome da se obratimo, a tamo u moru filtera i velike (samo)cenzure pojedine priče ipak ostaju bez filtera i promišljanja pre klika na SEND. LIKE. SHARE. COMMENT. pogotovo jedna:

SUICID

Odmah iza saobraćajnih nesreća, samoubistvo je drugi najčešći uzrok smrti mladih uzrasta između 15 i 29 godina. Adolescencija predstavlja period intenzivnih promena (fizičkih, intelektualnih, seksualnih) na putu ka razvoju „novog“ identiteta, kroz koji jedan broj mladih prođe mirno, a drugi burno. Ukoliko su objekti (institucije) podrške neadekvatni ili odsutni moguće su dve vrste ponašanja – nasilno ili depresivno i samopovređujuće. U populaciji mladih i adolescenata visoka je zastupljenost suicida u odnosu na njihov ukupan mortalitet i iznosi 8,9%.  

Samoubistva, posebno samoubistva mladih postali su tema izveštavanja u rubrici NAJNOVIJA VEST uz koju uvek ide senzacionalistički naslov, objavljivanje video-klipova i slika, oproštajnih pisama, do detalja opisan načina izvršenja samoubistva, potpuno narušavanje privatnosti, pa neretko i praćenje priče iz minuta u minut. A zašto? Zarad KLIKA=NOVCA?

Uticaj medija i načina izveštavanja na osobe sa suicidalnim mislima je neizbežan. Senzacionalističko izveštavanje bez poštovanja etike, naši klikovi, lajkovi i komentari na te naslove imaju samo štetan uticaj na osobe sa suicidalnim mislima i njihove porodice.

Suicid nije tema o kojoj treba da ćutimo, ali je tema o kojoj veoma treba da promislimo pre nego što kliknemo na SEND. LIKE. SHARE. COMMENT.

OPENS, Centar SRCE, “Za Tebe #VAŽNOJE” i Institut za javno zdravlje Vojvodine, pokreću kampanju “Pripazi na ton! Pripazi na klik!”.  Glavni cilj je podizanje svesti o suicidu, ali posebno o posledicama senzacionalističkog i neetičkog izveštavanja o suicidu. 

U okviru kampanje koja će biti usmerena na medije i društvene mreže, biće organizovane i obuke za studente medicine, žurnalistike, psihologije, sociologije i profesionalce koji rade sa mladima. Takođe, na Svetski dan prevencije samoubistva, 10. septembra,  predviđena je i panel diskusija za novinare kojoj ćemo razgovarati o pozitivnoj ulozi medija u prevenciji suicida i većem zajedničkom radu na edukovanju javnosti, posebno mladih.     

Ova kampanja dolazi iz zajednice. Od mladih koji su prepoznali problem. Od profesionalaca koji žele da pokažu da može i mora bolje i drugačije. Od svih nas koji smatramo da možemo da menjamo svet. Zbog onih koji se sada bore sa problemima i u ime onih koji više nisu sa nama. Jer verujemo da je podrška ono što spašava živote. 

Za učešće na diskusiji možete se prijaviti popunjavanjem upitnika koji se nalazi OVDE.

Povezani članci:

Devojke u svetu tehnologija

OPENS i UNICEF Srbija sa ponosom predstavljaju program Devojke u svetu tehnologija kroz koji želimo da podstaknemo i osnažimo učešće mladih devojaka u ICT obrazovnim aktivnostima. Ovim povodom te pozivamo

Opširnije »