PROGRAM “UKLJUČI SE, PRONAĐI REŠENJE!”

Mladi ljudi Novog Sada imaju priliku da odlučuju o tome na šta će se trošiti deo javnih sredstava. Kad im je ta prilika pružena, pokazalo se i da oni tačno znaju šta je potrebno njihovoj sredini kako bi napredovala, poseduju konkretne ideje o tome šta bi se moglo poboljšati u njihovim zajednicama i da su spremni da rade na tim idejama ne bi li se sprovele u delo.

Sve su to razlozi zbog kojih OPENS, već petu godinu zaredom, uz podršku Gradske uprave za sport i omladinu Grada Novog Sada, sprovodi Program participativnog budžetiranja – Uključi se, pronađi rešenje! u srednjim školama Novog Sada.

Ovo je program koji pruža mogućnost srednjoškolcima da direktno utiču na promene u svojoj školi kao sredini u kojoj provode veliki deo dana. Program je otvoren za sve državne srednje škole na teritoriji Novog Sada i svi učenici i škole imaju pravo da učestvuju.

Kako izgleda participativno budžetiranje?

Na samom početku programa, učenici formiraju timove. Svaki tim predlaže po jednu ideju koja se odnosi na unapređenje njihove zajednice (u ovom slučaju, škole). Prethodnih godina, ideje su bile usmerene na različite segmente poboljšanja ambijenta u školama: formiranje sekcije o mentalnom zdravlju, uređivanje školskih dvorišta, postavljanje klupica u školskim hodnicima, pokretanje čitalačkih i prirodnjačkih klubova, nabavka materijala (3D štampača, rutera za internet) i tako dalje.

Učenički timovi su u obavezi da kreiraju ideju koja će biti izvodljiva u određenim budžetskim okvirima. Taj budžet iznosi 100.000 dinara. Kroz proces pisanja i budžetiranja ideje učenici prolaze uz pomoć profesora i facilitatora. Facilitatori su ljudi koji su od strane OPENS-a prepoznati kao stručnjaci, budući da već pet godina rade na ovom projektu i najčešće su to profesori škola iz kojih đaci dolaze, ali i drugi saradnici iz civilnog sektora sa iskustvom direktnog rada sa mladima.

Na nivou škole se potom bira najbolja učenička ideja. U procesu glasanja mogu da učestvuju svi đaci, bez obzira na to da li su deo projekta ili ne. Učenički tim čija je ideja prepoznata kao najbolja, dobija na raspolaganje iznos od 100.000 dinara od Gradske uprave za sport i omladinu i konačno kreće u realizaciju svoje ideje.

Kako đaci dolaze do svojih ideja?

U samom radu na učeničkoj ideji, primenjuje se Design Thinking (kreativno razmišljanje), kao metodologija rešavanja problema. Jedan od ključnih elemenata postupka Design Thinkinga jeste više eksperimentisanja – podstiče ljude da kreiraju što više opcija, među njima i one koje do sada nisu razmotrene ili nisu postojale.

Fokus pritom stavljamo na vrednosti i potrebe ljudi – kroz uživljavanje (empatiju) i volju da se iznađeno ugradi u buduća rešenja. Tome doprinosi i metodološki pristup – rad sa ljudima iz različitih profesija, sa različitim iskustvima. Design Thinking stremi ka tome da iznalaženju rešenja pristupimo aktivno, optimistički i radoznalo, uvek misleći na širi kontekst.

Glavni koraci u Design thinkingu su: Ideate (Zamislite) – Prototype (Napravite uzorak) – Test (Testirajte ga).

Ko sve učestvuje u programu?

U 2022. godini, dve nove škole priključile su se Programu „Uključi se – pronađi rešenje!“, što znači da će kroz isti, u ovoj godini, proći ukupno 9 škola:

  • Karlovačka gimnazija
  • Gimnazija “Laza Kostić”
  • Saobraćajna škola “Pinki”
  • Elektrotehnička škola “Mihajlo Pupin”
  • Škola za dizajn “Bogdan Šuput”
  • Srednja mašinska škola Novi Sad
  • Poljoprivredna škola sa domom učenika Futog
  • ŠOSO “dr. Milan Petrović”
  • Srednja stručna škola “Borislav Mihajlović Mihiz”, Irig

Ove godine uvedena je još jedna novina – program je dobio i međunarodni karakter. Učenici, pored osnovne ideje za unapređenje ambijenta u svojoj školi, imaju priliku i da osmisle još jednu – evropsku ideju. Evropska ideja ne mora da se kreće u okvirima određenog budžeta, važno je samo da bude inovativna.

Na kraju će, na nivou svih škola, biti odabrane dve najbolje evropske ideje čiji će autori (učenički timovi) biti nagrađeni odlaskom na evropski kamp u Transilvaniju koji se održava u avgustu 2023. godine. Cilj ovog kampa jeste da se učesnici upoznaju i umreže sa drugim mladim ljudima iz Evrope i da nauče nešto više o omladinskom preduzetništvu.

Zašto participativno budžetiranje?

Programi, poput Participativnog budžetiranja, pored samog direktnog uticaja na trošenje budžetskih sredstava, utiču na srednjoškolce tako što im daju priliku da budu deo procesa donošenja odluka u njihovim školama, povećava se učešće srednjoškolaca u svakodnevnim procesima koji se sprovode u njihovim mikro zajednicama (školama), aktivno se usmeravaju da razmišljaju o potrebama svih đaka u svojim škola, o dobrobiti cele zajednice pre nego isključivo svojoj ličnoj dobiti. Kroz ovakav mehanizam omogućava se realizacija projekata koji direktno odgovaraju na realne potrebe mladih.

Povezani članci:

ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА ЈЕДИНИЦЕ ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ, ГРАДСКЕ ОПШТИНЕ И ГРАДОВЕ ЗА ПОДНОШЕЊЕ ПРИЈАВЕ ЗА ПОДРШКУ У ПРОЦЕСУ УСПОСТАВЉАЊА ОМЛАДИНСКИХ ПРОСТОРА

Програм  „Трансформација омладинске политике” Омладинског савеза удружења ОПЕНС фокусира се на заговарање за и успостављање омладинских простора у Србији. Пошавши од чињенице да су улагања у просторе и програме за младе

Opširnije »