ODRŽANA PANEL DISKUSIJA „PRIPAZI NA TON! PRIPAZI NA KLIK!“

Povodom Svetskog dana prevencije suicida, u Novom Sadu održana je panel diskusija na temu “Pripazi na ton – doprinos medija prevenciji suicida” u Omladinskom centru – OPENS. Panel diskusija “Pripazi na klik! Pripazi na ton!” koju realizuje OPENS, Centar SRCE, “Za Tebe #VAŽNOJE” i Institut za javno zdravlje Vojvodine, uz podršku Grada Novog Sada organizovala se u okviru kampanje. Glavni cilj kampanje podizanja svesti o suicidu, ali posebno o posledicama senzacionalističkog i neetičkog izveštavanja o suicidu.

Na panelu su učestvovali novinarka Rada Đurić, Tanja Bokun psihološkinja i volonterka Centra Srce, Zlatko Petrović pomoćnik generalnog sekretara službe Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti – Sektor za nadzor, i Srđan Miljković predstavinik Regulatornog tela za elektronske medije. Moderatorka panela bila je novinarka Anne Marie Alves Ćurčić.

Zašto je izveštavanje o suicide postalo senzacija i kako mediji mogu da doprinesu prevenciji suicida?
Prevencija samoubistva je javnozdravstveno pitanje. Pored toga što je potrebno da se sprovode mere za smanjenje dostupnosti metoda za izvršenje suicida, značajan dorinos mogu dati svi članovi zajednice. Neophodno je da stručnjaci iz oblasti zdravstvene i socijalne zaštite, ali i ostali članovi društva budu edukovani kako da prepoznaju kada je osoba u njihovom okruženju pod rizikom da pokuša/učini samoubistvo i kako da ohrabre one kojima je potrebno, da potraže pomoć. Bitnu odrednicu u prevenciji imaju zaposleni u medijima, a način medijskog izveštavanja o samoubistvima i njihovim pokušajima, kao i publicitet koji mediji daju, može da ima negativne posledice na ljude koji razmišljaju o sucidiu, ali i na okolinu koja je doživela gubitak bliske osobe usled samoubistva. Stoga, veoma je važno da zaposleni u medijima budu edukovani kako da odgovorno izveštavaju o ovoj temi. Mediji širenjem informacija i podizanjem nivoa svesti predstavljaju ključne elemente uspeha programa za prevenciju samoubista. – Marija Rosandić, ispred Instituta za javno zdravlje Vojvodine.

Dunja Grubor, ispred Omladinskog saveza udruženja „Novi Sad omladinska prestonica Evrope- OPENS“, istaknula je da senzacionalistički pristup izveštavanju posebno opasan kada govorimo o izveštavanju u pojedinačnim slučajevima samoubistva. Neodgovorno izveštavanje u tim situacijama utiče loše po veći krug ljudi: bliske ljude lica koje je izvršilo samoubistvo, ranjive pojedince koji imaju suicidne misli, kao i na širu javnost. Kod pojedinačnih slučajeva često se krše dostojanstvo, integritet i privatnost lica koje je izvršilo samoubistvo i njemu bliskih ljudi. Procenjuje se da jedno samoubistvo direktno ili indirektno pogađa 120- 130 ljudi koji se nose sa gubitkom. Mediji se često ne ustručavaju da u ovim slučajevima izveštavaju iz – minuta – u – minut, da objavljuju fotografije i snimke, oproštajna pisma koja krše privatnost i uznemiravaju javnost, dodaje Grubor.
Odmah iza saobraćajnih nesreća, samoubistvo je drugi najčešći uzrok smrti mladih uzrasta između 15 i 29 godina. Uticaj medija i načina izveštavanja na osobe sa sucidalnim mislima je neosporan. Senzacionalističko izveštavanje bez poštovanja etike i naši klikovi, lajkovi i komentari na te naslove imaju samo štetan uticaj na osobe sa siucidalnim mislima i njihove porodice.

Samoubistvo je jedan od vodećih uzroka smrtnosti među mladima, ne samo kod nas već gotovo u celom svetu. Kao organizacija koja se bavi prevencijom samoubistva već punih 30 godina, znamo koliki značaj senzitazacije javnosti i adekvarnog informisanja. Kroz ovu kampanju želimo da pošaljemo poruku javnosti da je prevencija samoubistva stvar svih nas i da multisektorski pristup daje najbolje
rezultate. Takođe šaljemo i poruku mladima da nisu sami i da ne oklevaju da zatraže pomoć kada im je potrebna. – Tanja Bokun, psihološkinja, i volonterka Centra Srce.

Nažalost, i iz ličnog iskustva znam kakve mogu biti posledice neprofesionalnog izveštavanja o tako ozbiljnoj i osetljivoj temi kao što je suicid. Mislim da je od krucijalne vaznosti da novinari i njihovi urednici, kao i vlasnici medija zaista budu svesni odgovornosti koju imaju – svaki senzacionalistički naslov, neprimeren ton, reč, fotografija mogu biti potencijalni okidači za osobe u krizi, kao i dodatna duboka retraumatizacija bližnjih osoba preminulih od suicida. Odgovornim izveštavanjem možemo spasiti nečiji život, to ne smemo zaboraviti. Zaključila je Anne Marie Alves Ćurčić, moderatorka današnjeg panela.

Svako od nas može da pomogne i pruži nadu osobi koja razmišlja o samoubistvu tako što će pokazati saosećanje i razumevanje. Važno je da jedni drugima kroz razgovor, edukaciju i konkretne akcije pokažemo da nam je stalo. U okviru kampanje, pored panel diskusije, biće organizovane obuke za studente medicine, žurnalistike, psihologije i sociologije, profesionalce koji rade sa mladima, ali i radni sastanak sa urednicima na kom ćemo razgovarati pozitivnoj ulozi medija u prevenciji suicida i većem zajedničkom radu na edukovanju javnosti, posebno mladih. Ova kampanja dolazi iz zajednice. Od mladih koji su prepoznali problem. Od profesionalaca koji žele da pokažu da može i mora bolje i drugačije. Od svih nas koji smatramo da možemo da menjamo svet. Zbog onih koji se sada bore sa problemima i u ime onih koji više nisu sa nama. Jer verujemo da je PODRŠKA ono što spašava živote.

Čitav događaj realizovan je u skladu sa važećim epidemiološkim merama koje su trenutno na snazi na teritoriji Republike Srbije.

Povezani članci: